BlOG

Take a walk on the Yin side

yin yoga versus yang yoga werking van yin yoga en meditatie

 

Waar de meeste yoga Yang is; actief, dynamisch; gericht op spieren, flexibiliteit, discipline & kracht, is Yin yoga een lunar practice; een reflectieve & verstilde beoefening waarin je afzakt naar de diepste donkerte in jezelf. 

Zoals veel mensen waarschijnlijk wel weten, slaat het lichaam emoties en herinneringen op. Hierdoor kan krapte ontstaan. Tijdens de yin les kan dit geraakt worden en zelfs vrijkomen. En nee, het is niet zo dat je elke yin les met heftige emoties op de mat zit (kan wel, hoeft niet ;)).

Het kan juist heel subtiel zijn, vaak zelfs zonder dat je het zelf volledig kunt duiden. De neiging van de mind is om te willen weten wat er precies gebeurt. Wat het is, waar het vandaan komt & vooral hoe het opgelost kan worden. Yin, daarentegen, nodigt je uit ernaartoe te gaan en erbij te blijven. Zonder het te hoeven weten en zonder het te hoeven veranderen. Op deze manier kun je zelf licht brengen in dat stukje donkerte.

Als je vervolgens uit de houding komt kan het voelen alsof je hiermee iets ' opgelost' hebt waardoor het fysieke lichaam, maar ook de geest, flexibeler aanvoelt.

Er ontstaat letterlijk ruimte. Dit is maar een heel klein stukje informatie over hoe yin yoga kan werken. Het belangrijkste is om deze yogavorm volledig te ervaren.

meer lezen

5 tips voor een fijne yogales in je eigen huis

thuis op de mat. online yogales

Een yogales thuis doen is natuurlijk heel anders dan in de studio.
Ik heb 5 tips voor jullie op een rijtje gezet, om je nog meer thuis op de mat te voelen.

  1. Voorbereiding
    Zorg dat je alles klaar hebt liggen; Vestje, sokken, maar ook bijvoorbeeld een dekentje en kussentje voor shavasana. Zo voel je je extra welkom op je mat.
  2. Zet yoga op je agenda
    Maak tijd vrij en plan je yoga practice in. Je kunt bijvoorbeeld aansluiten bij de live online les, dan heb je een goede stok achter de deur. Maar mocht dit niet uitkomen en wil je de opname gebruiken, zorg er dan voor dat je je yoga practice op je agenda zet. Het kan er namelijk makkelijk bij inschieten, want thuis is vaak veel te doen (thuiswerken, kinderen, opruimen, schoonmaken etc). 
  3. Minimaliseer stoorzenders
    Leg je telefoon in een andere ruimte en zet deze op stil. Geef aan je huisgenoten door dat je echt niet gestoord wilt worden. En kijk of je automatische meldingen van mails en dergelijke op de laptop uit kunt zetten.
  4. Set the mood! 
    Hoe kun je de omgeving waarin je yoga doet wat gezelliger maken? Wellicht kun je het licht wat dimmen? Een kaarsje of wierook aanzetten (pas hier wel mee op ;)) Of wellicht wil je wat achtergrond muziek bij je practice.
  5. After yoga glow
    Neem ook na de les nog even een momentje om wat thee te drinken, even naar buiten te kijken of wat op te schrijven, voordat je weer 'door' gaat. 

Fijne les!

Verhaaltjes uit de Stilte - Nieuwjaarsdag

Ik loop de mistige dag binnen. 

Terwijl ik de ganzen en de bomen passeer, wens ik ze een gelukkig nieuw jaar. Ze lijken niet onder de indruk.

Ik hoor mijn ritmische pas in het zandpad, alsof ik de zwaarmoedigheid van vanmorgen van me af wil stappen.

Voelend dat het werkt, besluit ik halverwege om het grotere rondje te nemen. Kleine druppels vallen geruisloos om me heen, mijn gezicht voelt koud en fris.

Abrupt onderbreek ik mijn ferme pas om het spelletje te spelen dat de specht en ik bijna dagelijks doen; Ik hoor je wel, maar ik zie je niet.Mijn ogen glijden zorgvuldig langs de stammen en de takken.

“klopklopklop”, elke voorzichtige stap lijkt het geluid dichterbij én verder weg te brengen.

Dan zie ik hem ineens wegvliegen. Sorry specht, wilde je niet laten schrikken, denk ik glimlachend. Ook jij een gelukkig nieuw jaar.

Ik vervolg mijn weg.

Verhaaltjes uit de Stilte - Oudejaarsavond

De stilte vangt de knallen op

Ik zit & loop & hoor de knallen vaag

Het voelt als een avond voor samen

Nu is het een avond alleen

Ik zit & ik loop

en ik hoor de knallen vaag

 

de Stille Mensenzee

Daar heb ik geen (priori) tijd voor.

blog over yoga prioriteit goed voor jezelf zorgen op de mat stappen discipline gezondheid

Yoga heeft mij veel lessen geleerd door de jaren heen. Ik ben aandachtiger gaan leven, eet gezonder en ben een stuk flexibeler geworden (qua lichaam, maar ook qua geest).

Dit alles is heel fijn en heeft mijn leven verrijkt. Maar de allerbelangrijkste les is discipline. Want al het voorgaande is niets waard en zal zo weer verdwijnen, zonder discipline.

 

De yoga filosofie gaat over discipline & controle; van lichaam, geest en zintuigen. Het is elke keer weer kiezen voor aandachtig zijn en goed zorgen voor het lichaam. Het is elke keer weer kiezen om op de mat te stappen. En dat vergt discipline.

 

In elke yogavorm – van hatha tot ashtanga – wordt er gehamerd op een gedisciplineerde en regelmatige beoefening. Ik heb een erg onregelmatig leven, dus dit is altijd een heikel punt voor mij geweest.

 

Voor mij kwam de omslag toen ik zelf lessen ging volgen in Den Haag. Ik was daar een aantal keren geweest en merkte dat het mij erg goed deed om ook les te volgen in plaats van alleen te geven.

 

Maar elke ochtend om 6u opstaan om 7u te starten op de mat in Den Haag? Uhh, nee dankje.. Tot ik tijdens een workshop iemand ontmoette die elke ochtend vroeg, voor zijn werk uit, 1,5u reed om naar de yogales te gaan. Hij vond dat zelf niet zo gek; ‘In India lopen jongens soms 2 uur om naar een les te gaan.’

 

Dit veranderde mijn perspectief; wat een geluk dat ik maar half uurtje in de auto hoef te zitten..

 

En jaa ik weet het, wij hebben een heel druk leven, kinderen, carrière etc. Maar ook! De prachtige mogelijkheid om yoga te beoefenen, vaak -relatief- dichtbij huis. Zelfs thuis kunnen we een video aanzetten. Als we er maar voor  kiezen.

 

Sinds dit inzicht, ging ik 3 keer in de week naar Den Haag en ik voelde me beter & gezonder dan ooit.

 

Nu ben ik net terug uit India en weer uit mijn ritme. Weer merk ik dat het lastig is om te starten; ‘daar heb ik deze week echt geen tijd voor, ‘moet nog heel veel doen vandaag’ etc etc. De geest blijft altijd bijzonder goede redenen aandragen om het niet te doen. En zo stelde ik het alweer 2 weken uit, tot vandaag.

 

Durf prioriteit te geven aan dat wat jou gezond & helder doet voelen. Dat kan van alles zijn; van hardlopen, tot lezen tot yoga. Maak de afspraak, en neem deze serieus; kom de afspraak met jezelf na.

 

Zorg goed voor jezelf, niemand anders kan dat doen. En, mocht het egoïstisch voelen op welke manier dan ook; weet dan dat je altijd eerst je eigen zuurstofmasker op moet zetten voordat je anderen helpt.

 

Dat wil zeggen; pas als je goed voor jezelf bent, kun je dat ook voor anderen zijn. Alleen al door je omgeving te inspireren hetzelfde te doen.

 

Dus eigenlijk schrijf ik dit stuk voor mijzelf, net nadat ik weer gestart ben met het volgen van de lessen in Den Haag, want wat voelt het fijn! Ik hoop dat wat mij geïnspireerd heeft, ook jou doet inspireren.

 

Liefs,

Tessa

Rest is a practice

blog over rust rest yin yoga burn out ontspanning en overprikkeling

Neem je weleens rust? Waarom wel of waarom niet? En wat doen je dan zoal?

 

Tegenwoordig zijn we voornamelijk aan het ‘chillen’. Lekker netflix aan, de hele avond bankhangen en nergens over nadenken. Heerlijk even rusten.

 

In de yoga filosofie zien ze voedsel niet alleen als iets wat we eten of drinken, maar alles wat we opnemen via onze zintuigen. Dus ook door de ogen, oren, neus en tast.

 

Alle informatieprikkels die we horen en lezen worden gezien als voedsel wat we tot ons nemen. Voedsel dat ook verwerkt moet worden..
De informatie komt binnen via onze zintuigen, wordt verwerkt en ergens opgeslagen.

En dan nu de vraag; hoeveel nuttige informatie krijgen we eigenlijk binnen? En waar laten we het allemaal? Het is niet gek dat veel mensen zich rusteloos, overprikkeld en burn-out voelen..

 

Ik vergelijk het maar even met zitten. Doordat we in het westen altijd op een stoel of bank zitten, zijn we het zitten op de grond verleerd. We zijn nu afhankelijk van een stoel of bank om (lekker) te zitten.

 

We zijn iets geheel natuurlijks verleerd. Zo ook met rust. De mens is onderdeel van de natuur (of we dat nu willen of niet), maar we denderen over het algemeen 365 dagen door.


Wat doet de natuur tijdens de winter? Juist. Even niet bloeien, niet groeien, maar volledige focus naar de wortels brengen. Herstellen, uitrusten en een stevige basis vormen voor de lente, de periode dat alles weer in beweging komt.

 

Rusten wordt vaak verward met ‘niets doen’ en ‘niet productief’ zijn. Maar let op; de natuur doet het! Dus is het nodig. In de natuur komen geen dingen voor die niet nodig zijn.

 

Juist rusten kan ervoor zorgen dat je nieuwe ingevingen krijgt, iets met een open blik kunt zien, dat je weet waar je grenzen liggen etc.

 

Rusten (zonder alle informatie prikkels) kunnen we opnieuw leren. Net zoals we zitten opnieuw kunnen leren.

 

Weet dat alle begin moeilijk is; ga nu maar eens 3 uur op de grond zitten. De heupen, de onderrug, het gehele lichaam zal protesteren. Zo zal ook je geest weerstand bieden wanneer je ineens echt rust, zonder prikkels.

 

Blijf volhouden en kom erachter dat in stilte veel antwoorden gevonden kunnen worden.

 

Yin Yoga is de yogavorm bij uitstek om deze rust te beoefenen. Door het ontspannen karakter van Yin Yoga kan het lijken alsof je ‘niets doet’. Maar weet; rest is a practice..

 

Gastblog HWY: Yin Yoga & de Organen; Nieren & Blaas

Voor Happywithyoga.com schrijf ik blogs over Yin Yoga & de Organen.

Deze verdiepingsblog gaat over de Nieren & Blaas.

 

Zowel in de westerse gezondheidszorg als in de Chinese geneeskunde horen de blaas en de nieren bij elkaar. In het westen vallen ze onder hetzelfde systeem; de urinewegen. In de Chinese geneeskunde horen de blaas en nieren bij de emotie angst.

 

Je kent het misschien wel dat als je zenuwachtig bent of spanning ervaart, je vaker naar de wc moet. Een Nederlandse uitdrukking beschrijft deze relatie ook; “het in je broek doen van angst”.

Deze koppeling met emotie is ook in de Westerse geneeskunde niet vreemd. Het is bekend dat de bijnieren een belangrijke rol spelen in de productie van adrenaline en cortisol. Dit laatste wordt in de volksmond ook wel anti-stresshormoon genoemd.

 

De bijnieren zijn verbonden met de nieren, ze horen bij elkaar. Angst en stress kan tot uitputting leiden van de bijnieren.

 

 

Volgens de Chinese geneeskunde is de uitputting van de Nierenergie een veelvoorkomende oorzaak van een blaasontsteking. Daarnaast heeft de Nierenergie een relatie met botten en gewrichten en kunnen rugklachten een gevolg zijn van langdurige stress.

 

Lees hier meer..

Gastblog HWY: Yin Yoga & de Organen: Lever & Galblaas

Voor happywithyoga.com schrijf ik de serie 'Yin Yoga & de Organen'.

Het tweede verdiepingsblog hiervoor gaat over de lever & galblaas, die samen een meridianenpaar vormen.

 

Volgens de Chinese geneeskunde, is de lever verantwoordelijk voor de vloeiende stroom van  emoties, Chi (levensenergie) en bloed.
Deze doorstroom staat symbool voor het kunnen loslaten. Als je je snel geïrriteerd of boos voelt, kan dit te maken hebben met het feit dat je vast probeert te houden, controle probeert te hebben in plaats van je over te geven aan ‘de stroom van het leven’.

 

Er wordt gezegd dat de lever het meest heeft te lijden onder excessieve stress of emoties.

De Galblaas wordt in het Oosten als een veel belangrijker orgaan gezien als in het westen. Volgens de Chinese geneeskunde faciliteert de galblaas de besluitvaardigheid, zelfbewustzijn en passie voor het leven. Daarnaast heeft de galblaas effect op onze pezen en.. dromen!

 

 

Bij galstenen en andere klachten komt het in het oosten weinig voor dat de galblaas verwijdert wordt. Dit is in het westen wel een vrij gebruikelijke ingreep. In Chinese geneeskunde wordt men behandeld met voedsel/detox voorschriften, acupunctuur en bewegingsvoorschriften.

 

Lees hier het hele blog.

Gastblog HWY: Yin Yoga & de Ogranen: Maag & Milt

In mijn vorige blog 'Yin Yoga en de Organen' schreef ik over de Organen volgende de Taoïstische filosofie. In deze blog gaan we dieper in op de Maag & Milt organen.

 

De Maag heeft als functie verteren. Dit gaat in de taoïstische filosofie niet alleen om eten en drinken, maar ook om emoties en gedachten.

 

Dit geldt ook voor de Milt; die als functie heeft het op juiste wijze transformeren en transporteren van het voedsel, net als van gedachten en emoties.

 

De Maag & Milt hebben het element aarde. Moeder Aarde heeft als functie het voeden en laten groeien van alle levende wezens op aarde. De Maag energie (/functie) is het voldoende ‘voeden’ van alle organen, zodat dezen hun werk kunnen doen.

 

Lees de volledige blog hier op happywithyoga.com!

Gastblog HWY: Yin Yoga & de Organen

Wat zijn organen eigenlijk?
Iedereen weet wel wat organen zijn, waar ze zich ongeveer bevinden in het lichaam en wat ze voor ons lichaam doen. Dit lijkt een vanzelfsprekende en feitelijke wetenschap. Echter, niets is minder waar. In de westerse cultuur en geneeskunde worden ze gezien als fysieke onderdelen van het lichaam, die plaatselijk hun functie uitoefenen. Volgens de taoïstische filosofie zijn organen meer dan alleen fysieke entiteiten; ze vertegenwoordigen de functies door het gehele lichaam..

Lees hier verder!

Gastblog HWY: 6 Yin Yoga houdingen voor beginners

yin yoga props happy with yoga logo

Yin Yoga is erg afwijkend vergeleken met de andere yoga vormen. Wil je beginnen met Yin, zorg er dan voor dat je het jezelf niet meteen te moeilijk maakt. Of je nu ervaren bent met (andere vormen van) yoga of niet, teveel willen is een algemeen bekende valkuil. Je kunt het vergelijken met een hardloop wedstrijd waarbij je veel te snel van start gaat en de laatste kilometers zo op bent, dat je moet gaan lopen..

 

Klik hier om te lezen met welke houdingen je het beste kunt beginnen.

Enjoy your walk on the Yin side!



Inschrijven Nieuwsbrief

Bezoekadres

GOUDasfalt, bij opgang terrein direct links.
Gouderaksedijk 32

2808NG, Gouda

KVK: 65523024