Relax & Restore

relax and restore yoga restorative yoga meditatie pranayama ademoefeningen

"Quiet the mind and the soul will speak"

- Ma Jaya Sati Bhagavati

Wat is Relax & Restore?

Een les puur gericht op ontspanning. Om heel bewust in contact te komen en te zijn met jezelf.  Het naar binnen keren, de stilte opzoeken (YIN), is een must om in balans te blijven. In dit uur kun je de actie, beweging en gekte van het alledaagse (YANG) helemaal achter je laten.

‘Relax & Restore’ heeft zijn uitwerking op verschillende niveaus: fysiek, mentaal, emotioneel en energetisch.

De houdingen, ondersteund door kussens en dekentjes, zorgen ervoor dat lichaam en geest het teveel aan spanning kunnen loslaten. Het zenuwstelsel komt tot rust en er ontstaat ruimte om je op te laden met de broodnodige nieuwe energie.

We combineren elementen uit restorative- en yin yoga met yoga nidra ( bewust slapen) en pranayama (beheersing van de adem).  “Quiet the mind, and the soul will speak”.

 

Intensiteit: 0 1 2 3

Yin

yin yoga reclined butterfly pose

"Be at least as interested in what goes on inside you as what happens outside. If you get the inside right, the outside will fall into place."

- Eckhart Tolle

Wat is yin?

Yin is een rustige vorm van yoga, die Indiase en Chinese filosofie met elkaar verbindt. Tijdens de Yin lessen werken we aan het bindweefsel door gedurende 3 tot 5 minuten een zittende of liggende houding aan te nemen waarbij we druk of rek aanbrengen op bepaalde punten. De spieren dienen zoveel mogelijk ontspannen te zijn, om een rek te kunnen laten ontstaan in het bindweefsel. Hiervoor maken we gebruik van zogenoemde 'props', zoals kussens en dekens. De punten waarop druk of rek aangebracht worden liggen op de meridianen (energiebanen) in het lichaam, die volgens de Chinese Daoistische filosofie zijn omschreven.

Deze energiebanen houden weer verband met onze organen, welke op hun beurt weer verband houden met emoties.

Met deze vorm houd je je bindweefsel en organen gezond en leer je omgaan met weerstand in je lichaam en geest. Door middel van mindfulness meditatie, vind je verstilling en blijf je in het Nu.

 

Intensiteit: 1 2 3 



Hatha

hatha yoga child's pose

"From asana arises steadiness of body and mind, freedom from disease and lightness of the limbs"

- Hatha Yoga Pradipika 1.17

Wat is Hatha?

Hatha wordt gezien als de oudste vorm van yoga. De asana's (houdingen) zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor monniken, die uren achterelkaar zittend mediteerden. Zij moesten hun lichaam (organen) gezond houden en bereikten dit door het uitvoeren van deze asana's. Naast asana's zijn er verschillende ademhalingstechnieken die in de Hatha lessen worden toegepast. Zo zorgen we ervoor dat ook in een actieve houding, het lichaam in 'rust stand' blijft. Tijdens een Hatha les 'oefenen' we om in het Nu te zijn, verbeteren we de lichamelijke gezondheid en creëren we helderheid. 

 

Intensiteit: 3

Vinyasa

vinyasa flow yoga forward bend voorover buiging uttasana

"Nothing would be done at all if we waited until we could do it so well that no one could find fault with it "

- Cardinal Newman

Wat is Vinyasa?

Vinyasa is sanskriet voor 'met adem'. In Vinyasa vormt de harmonie tussen adem en beweging de basis. In Vinyasa beweeg je van de ene houding in de andere op het ritme van de adem. We creëren een 'flow' door op een vloeiende manier van de ene houding naar de andere houding te bewegen. Het is een dynamische, speelse les gericht op het openen van lichaam en geest, en het vergroten van flexibiliteit en kracht.

 

Intensiteit: 1 2 3



Ashtanga

ashtanga yoga ploeg halasana plough pose

"It is at the edge of our comfort zone that change is created "

- David Keil

Wat is Ashtanga?

Ashtanga yoga maakt gebruik van vaststaande series van opeenvolgende oefeningen. Het einde van elke oefening vormt het begin voor de volgende oefening, het loopt dynamisch in elkaar over.

Ashtanga yoga is uitermate geschikt om fysiek en mentaal sterker en flexibeler te worden. 

Zoals elke vorm van yoga speelt de ademhaling de belangrijkste rol. Ashtanga is fysiek krachtig maar blijft wel een yoga vorm, en dus geen 'work-out'. We bewegen met een gelijkmatige, diepe ademhaling en goed luisterend naar de grenzen van het lichaam.

 

Intensiteit: 1 2 3



Surya Namaskara A - Zonnegroet (hatha yoga)

Dit is een instructievideo van de traditionele Hatha Yoga zonnegroet: Surya Namaskara A.

 

De zonnegroet is onder andere bedoeld om het lichaam op te warmen.

In deze video wordt je stap voor stap meegenomen door de bewegingen en worden er modificaties aangereikt.

 

Er zijn zo'n 25 soorten zonnegroeten! Deze video laat de zonnegroet zien die in de hatha yoga beoefend wordt.


Inschrijven Nieuwsbrief

Bezoekadres

GOUDasfalt, bij opgang terrein direct links.
Gouderaksedijk 32

2808NG, Gouda

KVK: 65523024