Yin Yoga & Meditatie

India ontmoet China

"Be at least as interested in what goes on inside you as what happens outside. If you get the inside right, the outside will fall into place."

- Eckhart Tolle

Yin is een rustige vorm van yoga, die Indiase en Chinese filosofie met elkaar verbindt. Tijdens de Yin lessen werken we aan het bindweefsel door gedurende 3 tot 5 minuten een zittende of liggende houding aan te nemen waarbij we druk of rek aanbrengen op bepaalde punten. De spieren dienen zoveel mogelijk ontspannen te zijn, om een rek te kunnen laten ontstaan in het bindweefsel. Hiervoor maken we gebruik van zogenoemde 'props', zoals kussens en dekens. De punten waarop druk of rek aangebracht worden liggen op de meridianen (energiebanen) in het lichaam, die volgens de Chinese Daoistische filosofie zijn omschreven.

Deze energiebanen houden weer verband met onze organen, welke op hun beurt weer verband houden met emoties.

Met deze vorm houd je je bindweefsel en organen gezond en leer je omgaan met weerstand in je lichaam en geest. Door middel van mindfulness meditatie, vind je verstilling en blijf je in het Nu.

Opbouw van de les

De les begint met een meditatie. Daarna starten we met de houdingen. Door middel van props (hulpmiddelen), kan iedereen zijn eigen vorm van de houding aannemen. Hierin is het belangrijk dat je op je eerste grens blijft. Gedurende de minuten die je in de houding blijft, begeleid ik je in het proces. De les eindigt met shavasana (eindontspanning).

 

Er wordt rekening gehouden met eventuele blessures. Aanpassingen zijn altijd mogelijk.

 

Intensiteit: 1 2 3 4 5 


Hatha Yoga

Traditionele Indiase Yoga

"From asana arises steadiness of body and mind, freedom from disease and lightness of the limbs"

- Hatha Yoga Pradipika 1.17

Hatha wordt gezien als de oudste vorm van yoga. De asana's (houdingen) zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor monniken, die uren achterelkaar zittend mediteerden. Zij moesten hun lichaam (organen) gezond houden en bereikten dit door het uitvoeren van deze asana's. Naast asana's zijn er verschillende ademhalingstechnieken die in de Hatha lessen worden toegepast. Zo zorgen we ervoor dat ook in een actieve houding, het lichaam in 'rust stand' blijft. Tijdens een Hatha les 'oefenen' we om in het Nu te zijn, verbeteren we de lichamelijke gezondheid en creëren we helderheid. 

Opbouw van de les

De les begint met een meditatie, om de focus te brengen op het huidige moment, dit gaat over in een ademhalingsoefening (pranayama), daarna beoefenen we de klassieke hatha zonnegroet die gericht is op het bewegen van de ruggengraat en daarmee het opwarmen van het hele lichaam.

Na de zonnegroeten zullen we wat staande, maar voornamelijk zittende en liggende asana's aannemen. De les kan verschillende thema's hebben, bijvoorbeeld verschillende onderdelen van het lichaam. De les eindigt met shavasana (eindontspanning).

 

Tijdens de les wordt er rekening gehouden met eventuele blessures. Aanpassingen zijn altijd mogelijk.

 

Intensiteit: 1 2 3 4 5 


Vinyasa

Adem & beweging in Harmonie

"Nothing would be done at all if we waited until we could do it so well that no one could find fault with it "

- Cardinal Newman

Vinyasa is sanskriet voor 'met adem'. In Vinyasa vormt de harmonie tussen adem en beweging de basis. In Vinyasa beweeg je van de ene houding in de andere op het ritme van de adem. We creëren een 'flow' door op een vloeiende manier van de ene houding naar de andere houding te bewegen. Het is een dynamische, speelse les gericht op het openen van lichaam en geest, en het vergroten van flexibiliteit en kracht.

Opbouw van de les

Elke yoga les start met een meditatie om de aandacht naar het huidige moment te brengen. Regelmatig worden er ademhalingsoefeningen verwerkt in de meditatie.
De Vinyasa les heeft als terugkerend element de zonnegroet. Vanuit hier worden de houdingen aan elkaar gekoppeld. De les bouwt af naar rustigere houding en eindigt met de eindontspanning (shavasana).

 

Tijdens de les wordt er rekening gehouden met eventuele blessures. Er zijn altijd aanpassingen van houdingen mogelijk.

 

Intensiteit: 1 2 3 4


Ashtanga Yoga

Energiek & krachtig

"It is at the edge of our comfort zone

that change is created "

- David Keil

Ashtanga yoga maakt gebruik van vaststaande series van opeenvolgende oefeningen. Het einde van elke oefening vormt het begin voor de volgende oefening, het loopt dynamisch in elkaar over.

Ashtanga yoga is uitermate geschikt om fysiek en mentaal sterker en flexibeler te worden. 

Zoals elke vorm van yoga speelt de ademhaling de belangrijkste rol. Ashtanga is fysiek krachtig maar blijft wel een yoga vorm, en dus geen 'work-out'. We bewegen met een gelijkmatige, diepe ademhaling en goed luisterend naar de grenzen van het lichaam.

Opbouw van de les

De les begint met een begin meditatie. Vervolgens beoefenen we kapalabhati (vuurademhaling), om het lichaam van binnenuit op te warmen.
Vanuit hier starten we met Zonnegroet A, gevolgd door Zonnegroet B. Nu het lichaam warm is, gaan we door met de staande asana's, zittende asana's, achteroverbuigingen en als laatste de shavasana (eindontspanning).

 

Tijdens de les wordt er rekening gehouden met eventuele blessures.

 

Intensiteit: 1 2 3 4 5

Ervaring met yoga gewenst.