Hatha Yoga

Traditionele Indiase Yoga

"From asana arises steadiness of body and mind, freedom from disease and lightness of the limbs"

- Hatha Yoga Pradipika 1.17

Hatha wordt gezien als de oudste vorm van yoga. De asana's (houdingen) zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor monniken, die uren achterelkaar zittend mediteerden. Zij moesten hun lichaam (organen) gezond houden en bereikten dit door het uitvoeren van deze asana's. Naast asana's zijn er verschillende ademhalingstechnieken die in de Hatha lessen worden toegepast. Zo zorgen we ervoor dat ook in een actieve houding, het lichaam in 'rust stand' blijft. Tijdens een Hatha les 'oefenen' we om in het Nu te zijn, verbeteren we de lichamelijke gezondheid en creëren we helderheid. 

Opbouw van de les

De les begint met een meditatie, om de focus te brengen op het huidige moment, dit gaat over in een ademhalingsoefening (pranayama), daarna beoefenen we de klassieke hatha zonnegroet die gericht is op het bewegen van de ruggengraat en daarmee het opwarmen van het hele lichaam.

Na de zonnegroeten zullen we wat staande, maar voornamelijk zittende en liggende asana's aannemen. De les kan verschillende thema's hebben, bijvoorbeeld verschillende onderdelen van het lichaam. De les eindigt met shavasana (eindontspanning).

 

Tijdens de les wordt er rekening gehouden met eventuele blessures. Aanpassingen zijn altijd mogelijk.

 

Intensiteit: 1 2 3 4 5